Rujukan: Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Kuala Nerus: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
Jadual 1: KANDUNGAN
JENIS
KATA |
JUMLAH |
1. Kata Kerja |
101 |
2. Kata Adjektif |
36 |
3. Kata Nama |
66 |
4. Kata Ganti Nama |
6 |
5. Kata Sendi Nama |
18 |
6. Kata Arahan |
8 |
7. Kata Tanya |
6 |
Jadual 2: PERBANDINGAN CERITA SOSIAL
BIL. |
TAJUK CERITA SOSIAL |
ISI |
NILAI MURNI |
1. |
Keluarga Saya |
1. Perihal keluarga Alim. 2. Sifat Alim dalam keluarga. 3. Ibu yang sentiasa memberi motivasi kepada
Alim. 4. Semangat untuk belajar tentang sesuatu
perkara. 5. Kasih sayang seorang ibu terhadap Alim. 6. Seorang yang sentiasa berusaha.
|
1. Nilai baik hati 2. Sabar 3. Tolong-menolong 4. Ikhlas 5. Mengambil berat 6. Rajin 7. Sentiasa berusaha 8. Tanggungjawab 9. Rasional
|
2. |
Nenek dan Datuk |
1. Alim dan keluarga pulang ke kampung. 2. Mementingkan hubungan kekeluargaan. 3. Suka bermain dengan binatang. 4. Perasaan sedih dan resah yang wujud. 5. Persoalan dan perujukan antara datuk, nenek,
dan Alim. 6. Perasaan gembira dan puas hati dalam diri. 7. Nenek yang lemah lembut dan penyayang. 8. Wujud nilai kasih sayang dan tanggungjawab
dalam keluarga.
|
1. Nilai kekeluargaan 2. Kasih sayang 3. Mengambil berat 4. Rasional 5. Tanggungjawab 6. Ikhlas 7. Jujur 8. Baik hati 9. Nilai kefahaman |
3. |
Saya yang Istimewa |
1. Seorang bapa yang menyayangj anak anaknya
dengan membelikan buah buahan kegemaran mereka iaitu buah buahan tempatan. 2. Menikmati buah buahan bersama ibu dan adik
beradik yang lain. 3. Memberikan buah buahan kepada jirannya. 4. Menghargai setiap pemberian yang diberi oleh
orang. 5. Menunjukkan sikap ambil berat dan prihatin
terhadap orang lebih tua.
|
1. Penyayang dan bertanggungjawab. 2. Saling berkongsi dan mementingkan hubungan
kekeluargaan. 3. Baik hati dan tidak tamak. 4. Berhemah dan menghargai pemberian orang. 5. Mengambil berat dengan orang yang lebih tua.
|
4. |
Hati |
1. Membina hubungan dengan orang lain selain
ahli keluarga. 2. Berusaha mempelajari sesuatu perkara baru
walaupun masih belum melakukan dengan sempurna. 3. Memberikan tunjuk ajar yang baik dalam sesi
pembelajaran dan pengajaran. 4. Memberikan contoh yang baik kepada orang
lain. 5. Mempraktikkan perkara yang telah dipelajari. |
1. Bersosial dan menunjukkan sifat keterbukaan.
2. Berdikari dan berusaha untuk menyempurnakan
sesuatu perkara.
3. Bertanggungjawab dengan tugas yang diberikan. 4. Ikhlas dan jujur dalam sesi pengajaran. 5. Menghargai ilmu baru yang telah dipelajari.
|
5. |
Jiran |
|
|
Jadual 3: KANDUNGAN, KONTEKS DAN ANDAIAN DALAM CERITA SOSIAL
KANDUNGAN DALAM
CERITA SOSIAL |
TEKS:
TEMA:
“Nenek dan Datuk”
“Saya yang Istimewa”
“Keluarga Saya”
“Hati”
“Jiran”
SAMPEL: “Nenek dan Datuk”
“Saya yang Istimewa”
“Keluarga”
“Hati”
“Jiran”
JENIS:
|
KONTEKS DALAM CERITA SOSIAL |
TATABAHASA:
LATAR:
·
Latar menjelaskan tempat cerita ini berlaku manakala
situasi menunjukkan emosi dalam cerita sosial ini. ·
Setiap cerita sosial ini mempunyai latar yang berbeza. ·
Cerita yang bertajuk “Nenek dan Datuk” mempunyai latar
kampung nenek dan datuk di Kajang. ·
“Saya yang Istimewa” dan “Keluarga” mempunyai latar di
rumah ibu bapa ·
Manakala cerita berjudul “Hati” berlatarkan di sekolah,
rumah ibu bapa dan jiran. ·
Akhirnya judul “Jiran” pula berlatarkan rumah ibu bapa.
EMOSI:
“Nenek dan Datuk”
Ø Alim kelihatan gembira
apabila melihat ayam dan itik. Ø Alim gembira apabila
bersama adik beradiknya.
Ø Alim tidak sabar untuk
pulang ke kampung.
Ø Alim sedih apabila dia
mendapati ayam dan itik sudah tiada. Ø Alim sedih kerana tidak
dapat melihat ayam dan itik lagi. Ø Ibu bapa dan datuk
nenek sedih melihat Alim sedih.
Ø Alim marah sebab tidak
berpuas hati tidak nampak ayam dan itik di kampung.
Ø Alim tidak faham
mengapa ayam dan itik tiada dalam reban. Ø Alim keliru melihat
rumah datuk dan neneknya kelihatan besar
Ø Alim tersenyum melihat
ayam dan itiknya masih ada.
“Saya yang Istimewa”
Ø Kak Madihah melompat
kegembiraan apabila melihat buah-buahan kegemarannya. Ø Sulaiman gembira
mendapat buah-buahan daripada Alim. Ø Mak Cik Timah gembira
kerana Alim sudi berkawan dengan anaknya, Sulaiman.
Ø Alim kelihatan puas
hati setelah memberi buha-buahan itu kepada Sulaiman.
Ø Mak Cik Timah sedih
melihat gelagat Alim.
“Keluarga Saya”
Ø Alim gembira kerana
keluarganya mengambil berat tentangnya. Ø Alim gembira apabila
dipuji oleh ibu bapanya kerana dia suka menolong adiknya. Ø Alim gembira melihat
ibu disampingnya.
Ø Alim resah dan berjalan
ke hulu ke hilir disebabkan dia tidak mengetahui untuk menyapu sampah.
“Hati”
Ø Ibu tersenyum melihat
Alim yang pandai dalm semua perkara dalam rumah.
“Jiran”
Ø Sulaiman berasa gembira
ketika mendapat hadiah iaitu buku daripada Alim. Ø Semua ahli keluarga
Alim gembira apabila Alim sudah sembuh setelah beberapa minggu sakit.
Ø Adik beradik Alim
bersimpati terhadap Alim kerana melihat Alim yang masih sakit dan kaku.
Ø Adik beradik Alim cuba
menghiburkan Alim. Ø Adik beradik Alim ingin
menjaga Alim ketika Alim sakit.
Ø Aisyah berasa sedih
melihat abangnya yang masih mendiamkan diri itu. |
TAJUK |
ANDAIAN DALAM CERITA SOSIAL |
KELUARGA SAYA
|
Nilai kasih sayang
Nilai tolong-menolong
Nilai sentiasa berusaha
|
NENEK DAN DATUK
|
Nenek
Nilai kasih sayang
|
SAYA YANG ISTIMEWA
|
Bapa Alim sangat sayang akan anaknya
Nilai suka berkongsi
Nilai baik hati
Berhemah
Nilai tolong-menolong
Nilai ambil berat
|
HATI |
Nilai kasih sayang
Nilai ambil berat
Nilai baik hati
Nilai berkongsi
Nilai berhemah
Nilai hormat menghormati
Nilai kerajinan
|
JIRAN
|
Nilai pemurah
Nilai kerajinan
Nilai kesabaran
|
Kehadiran pada 15 Aril 2021 (Khamis)
Kandungan dalam cerita sosial
No comments:
Post a Comment